وبلاگ خانواده

عکس ها و مطالب گوناگون

وبلاگ خانواده

عکس ها و مطالب گوناگون

نکاتی در مورد سیر

نکاتی در مورد سیر 

سیر در بسیاری از آشپزی‌های دنیا جزو واجبات است. حبه سیر قبل از خردکردن عطر ملایمی دارد و وقتی که آن را خرد می‌کنیم عطرش بیش‌تر به مشام می‌رسد. باید در نظر داشت برای مقدار کمی غذا از سیر زیاد استفاده نکنیم، زیرا بسیار زننده و تیز می‌شود. سیر را نباید زیاد سرخ کرد زیرا عطر خوش آن از بین رفته و طعمش تلخ می‌شود. برای آماده کردن سیر در پخت و پز سه روش وجود دارد.

در روش اول حبه سیر را جدا می‌کنیم و داخل‌هاون گذاشته و یک ضربه می‌زنیم تا پوست آن جدا شود سپس با مقدار کمی نمک آن را می‌کوبیم. نمک را به دلیل جذب آب سیر که هنگام کوبیدن جدا می‌شود اضافه می‌کنیم.

روش دوم به این ترتیب است که حبه سیر را روی تخته گذاشته و با تیغه چاقو (لبه پهن) روی آن فشار می‌دهیم پوست آن جدا می‌شود و بعد دوباره فشار بیشتری می‌دهیم تا پهن شود و بعد همراه مقدار کمی نمک با چاقو خوب آن را خرد می‌کنیم. همیشه باید تخته و چاقو را با آب داغ و مایع ظرفشویی سریع بشوییم تا بوی سیر روی تخته نماند. روش سوم به این ترتیب می‌باشد که اگر دستگاه سیرخردکن دستی داشته باشیم حبه سیر را داخل آن گذاشته و بعد فشار می‌دهیم سپس در غذا استفاده می‌کنیم.

سیر یکی از مواد اولیه ضروری در صدها نوع غذا در سراسر جهان است. مثلث سیر، زنجبیل و پیاز طعم مطبوعی داشته و در آشپزی شرق دور و آسیا بسیار رایج می‌باشد. سیر همچنین استفاده گسترده‌ای در آشپزی غربی دارد. در انواع سس‌های گوشت یا خوراک‌های گوشت و تنوری شده برای طعم دادن کره به غذا، سس سالاد، سس برای پاستا، ماهی  مرغ و سبزی‌ها کاربرد دارد.

کره سیر سنتی‌ترین طعم دهنده‌ها برای سرو ماهی و استیک است و یا روی نان تست یا باگت می‌مالند و در فویل قرار داده آن را تنوری می‌کنند که به آن نان سیر هم می‌گویند. سیر خام را در سس‌های سالاد، مایونز و ماست استفاده می‌کنند. برای اینکه در سالاد عطر کمی از سیر بدون استفاده از آن داشته باشیم، می‌توانیم یک برش از آن را داخل ظرف سالاد بمالیم و بعد سالاد را در ظرف بریزیم.

سیر را می‌توانیم به صورت پوره یا برش‌های خشک یا نمک با طعم سیر یا به صورت پودر استفاده کرد ولی همیشه بهترین راه استفاده از تازه آن است.

اگر در آشپزی کردن فرصت زیاد نداریم، می‌توانیم قبلا سیرها را کوبیده در شیشه تمیزی بریزیم و روی آن را با روغن زیتون  یا روغن مایع بپوشانیم و هر بار یک قاشق مرباخوری از آن برداشته و در غذا استفاده کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد