وبلاگ خانواده

عکس ها و مطالب گوناگون

وبلاگ خانواده

عکس ها و مطالب گوناگون

جگر و فواید آن (2)

جگر و فواید آن (2)

جگر سیاه از منابع بسیار غنی ویتامین A نیز هست. ویتامین A از گروه ویتامین های محلول در چربی است که در رشد، سلامت پوست، بینایی و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر عفونت ها نقش بسزایی دارد. 

فواید جگر

ادامه مطلب ...

جگر و فواید آن (1)

جگر و فواید آن (1)

امعا و احشا به اندام های درونی بدن انسان و حیوانات نشخوارکننده، به ویژه دستگاه گوارش گفته می شود و به طور کلی در نشخوارکنندگان شامل دل، جگر، قلوه، سیرابی و شیردان است. 

خواص جگر

ادامه مطلب ...

نکاتی در رابطه با مصرف گوشت

نکاتی در رابطه با مصرف گوشت 

این نکات به شما می آموزند که چگونه و چه قدر گوشت مصرف کنید:

1- اجازه ندهید گوشت بخش اعظم غذای شما باشد.

نگذارید گوشت غذای اصلی شما شود. از سبزیجات به مقدار زیاد و از نان، سیب زمینی، برنج، ماکارونی و حبوبات به میزان متعادل مصرف کنید و از غذاهای متنوع بهره مند شوید.

2- چقدر گوشت باید مصرف شود؟  

مقدار گوشت مصرفی روزانه نباید از صد گرم بیشتر شود. این توصیه بیشتر متخصصین سرطان است. آن ها مدارک زیادی برای اثبات ادعای خود دارند. امروزه خطر کمبود دریافت پروتئین بسیار کم است، پس نگران کم خوردن گوشت نباشید.

ادامه مطلب ...

با مصرف میگو از بیماری های قلبی – عروقی و سرطان پیشگیری کنیم

با مصرف میگو از بیماری های قلبی – عروقی و سرطان پیشگیری کنیم 

لیپوپروتئین LDL (چربی بد خون) سبب راه یافتن کلسترول به درون دیواره ی عروق و ایجاد سرخرگ های سفت شده می شود. افزایش HDL (چربی خوب) و کاهش LDL (چربی بد) ازخطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب می کاهد. 

با تغذیه مناسب می توان نسبت LDLبهHDL را کاهش داد؛ که این امر(کاهش LDL بهHDL) گامی اساسی در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی است. 

افزایش نسبت LDL بر HDL عاملی برای افزایش میزان احتمال بیماری های قلبی – عروقی محسوب می شود. همچنین در بیماری های قلبی - عروقی اساس پیشگیری و درمان، کاهش چربی بد و افزایش چربی خوب، یعنی کاهش نسبت LDL به HDL در خون است.

ادامه مطلب ...

نقش ماهی در جلوگیری از بیماری های قلب و عروق

نقش ماهی در جلوگیری از بیماری های قلب و عروق

بیماری عروق کرونر چیست؟

قلب انسان، عضله ای است که در تمام دوران زندگی، هرگز فعالیتش متوقف نمی شود و برای این تلاش بدون وقفه، نیاز به اکسیژن دارد. اکسیژن از طریق جریان خون سرخرگی حمل می شود و سرخرگ هایی که اکسیژن را برای عضله ی قلب تامین می کنند، "عروق کرونر" نام دارند.

در بیماری انسداد عروق کرونر، سرخرگ های های مذکور با تجمع رسوبات چربی مسدود شده و عضله ی قلب از وجود اکسیژن محروم می ماند که شروع این روند از آغاز کودکی است. به تدریج با افزایش سن، رسوبات چربی جدار رگ ها خونی بیشتر شده تا جایی که ممکن است در داخل رگ های خونی برآمده شوند و رگ ها را مسدود کنند که این روند در نهایت به کم خونی عضله ی قلب منجر می شود. درهمین حال هر چه انسداد رگ بیشتر باشد، عضله ی قلب، کم خون تر خواهد شد و در نتیجه مقدار اکسیژنی که دریافت می کند، بسیار کاهش خواهد یافت.

ادامه مطلب ...

اگر ماهی نمی‌ خورید لااقل گردو بخورید

اگر ماهی نمی‌ خورید لااقل گردو بخورید

ماهی از آن غذاهایی است که متخصصان تغذیه همیشه مصرف آن را توصیه می‌ کنند اما این افزایش مصرف معمولا فقط در شب سال نو دچار یک شوک می ‌شود و دوباره در طول سال فروکش می ‌کند. اگر احیانا به این فکر افتاده ‌اید که این عادت سالم، یعنی مصرف مرتب ماهی را در طول سال حفظ کنید و احیانا این سوال برای ‌تان ایجاد شده که ماهی ‌های مختلف چه فرقی با هم دارند، گفتگوی سلامت را با دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، بخوانید....

به عنوان اولین سوال می ‌خواهم این را بپرسم که آیا گوشت ماهی ‌های پرورشی و آزاد، از نظر ارزش غذایی، با هم تفاوت دارند؟ شما مصرف کدام را توصیه می ‌کنید؟

ادامه مطلب ...

مقایسه انواع گوشت سفید

مقایسه انواع گوشت سفید

گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچین، کالری کمتری دارد. علت آن هم مقدار چربی کمتر آن نسبت به سایر گوشت‌ها، حتی گوشت مرغ است. کلسترول گوشت بوقلمون هم در مقایسه با گوشت مرغ و گوشت قرمز بسیار کمتر است.

گوشت مرغ یکی از انواع گوشت سفید است که توسط اکثر افراد مصرف می شود. اما بد نیست بدانید که گوشت سایر پرندگان هم ارزش غذایی بالایی دارد و گنجاندن آنها در برنامه‌ غذایی روزمره مفید است.

در رابطه با گوشت انواع پرندگان و ارزش غذایی آنها گفتگویی با دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی داشته‌ایم.

ادامه مطلب ...

اشپل ماهی بخوریم یا نه؟

اشپل ماهی بخوریم یا نه؟

اشپل همان تخم‌ ماهی است که قبل از تخم‌ریزی ماهی، آن را به صورت بهداشتی از شکم ماهی خارج کرده و در غذا مصرف می‌کنند.  

حتما موقع پاک کردن شکم ماهی سفید، تعداد زیادی از تخم های آن را دیده اید و شک داشته‌اید که آنها را نگه دارید یا دور بریزید. 

فکر می‌کنید این مواد غذایی ارزش تغذیه‌ای دارند یا زیان‌‌بارند؟ 

در کل، اشپل یکی از مخلفات غذایی است که ارزش غذایی بالایی دارد و معمولا آن را با چلوکباب، زیتون‌پرورده، باقالی و مغز گردو میل می‌کنند و حتی بعضی‌ها با آن، کوکو تهیه می‌کنند. این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و یک قاشق غذاخوری آن معادل یک واحد روغن و دو قاشق‌ غذاخوری آن معادل یک واحد گوشت محسوب می‌شود. پس نباید در مصرف‌اش زیاده‌روی کرد، چون کالری فراوانی را در یک وعده به مصرف‌کننده می‌رساند.  

خوشبختانه اشپل ماهی،‌ آلوده به فلزات سنگینی مثل جیوه نیست و به راحتی می‌توان آن را میل کرد، زیرا فلزات سنگین معمولا در لایه‌های سطحی و پوست ماهی ‌ها جای می‌گیرند.  

من توصیه می‌کنم اشپل ماهی را با روغن خودش تفت بدهید، به شکلی که قابل خوردن باشد یا با کمی آب‌لیموی تازه آب‌پز کنید تا به این ترتیب، از روغن‌های خوراکی دیگر کمتر برای سرخ‌کردن‌اش استفاده کنید، زیرا به اندازه کافی انرژی دارد.  

در ضمن، مصرف این ماده غذایی به تمامی افراد، جز آنهایی که نسبت به ماهی و فرآورده‌هایش حساسیت دارند، توصیه می‌شود. البته باز هم تکرار می‌کنم که باید در خوردن آن حد اعتدال را رعایت کرد.

دکتر مسعود کیمیاگر - متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

گوشت مرغ هم زیادش خوب نیست

گوشت مرغ هم زیادش خوب نیست

علم تغذیه، روشی برای ایجاد تعادل بین مصرف گروه‌ های غذایی مختلف و حتی مواد موجود در یک گروه غذایی است.

در این میان، گوشت‌ ها یکی از گروه ‌های مهم غذایی هستند که به دلیل مواد مغذی متنوعی که دارند، مصرف شان توصیه می ‌شود.

اما گوشت ‌ها دو دسته‌اند: سفید و قرمز. گوشت‌ قرمز بر حسب این که گوشت گاو، گوسفند، گوساله و... باشد، یک نوع تقسیم ‌بندی می شود و گوشت سفید هم بر حسب این که گوشت ماهی، مرغ یا سایر پرندگان باشد، به شکل دیگری تقسیم ‌بندی می ‌گردد.

واقعیت این است که مواد مغذی گوشت‌ های سفید و قرمز تا حدودی متفاوت هستند و مصرف طولانی‌ مدت و زیاد هر کدام از آن ها می ‌تواند مشکلاتی را پدید آورد.

ادامه مطلب ...

سنگدان جای گوشت را می ‌گیرد؟

سنگدان جای گوشت را می ‌گیرد؟ 

سنگدان و دل و جگر مرغ بسته‌ بندی ‌شده که این روزها در بسیاری از مرغ‌ فروشی ‌ها و حتی در فروشگاه ‌های بزرگ مواد غذایی عرضه می ‌شوند، در واقع، نوعی گوشت احشایی به حساب می ‌آیند.

آن هایی که بیش از همه از این نوع گوشت‌ ها استفاده می ‌کنند، حتما تا به حال گاهی با خود فکر کرده ‌اند که آیا این دسته از خوراکی‌ ها ارزش تغذیه ‌ای گوشت را هم دارند یا نه؟

اساسا یکی از خصوصیات گوشت ‌های احشایی (دل و سنگدان مرغ) این است که میزان چربی در آن ها بالا است و درست است که در دسته ی گوشت‌ ها قرار می ‌گیرند و پروتئین و سایر ترکیبات گوشت را دارا هستند اما کلسترول و چربی شان بسیار بالا بوده و به همین دلیل مصرف شان باید محدود شود و حداکثر ماهی یک‌ بار یا هر 2 ماه یک ‌بار در برنامه ی غذایی گنجانده شوند.

پس به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود این مواد غذایی را جایگزین گوشت کرده و به طور روزانه مورد استفاده قرار داد.

ادامه مطلب ...